Aquest projecte es centre no solament en abordar els problemes de preparació general i específica en els joves esquiadors de fons, un altre objectiu és donar informació i orientació pràctica en la formació de joves.

L'ús d'exemples pràctics i reals seran freqüents, però, en qualsevol cas, sempre seran exemples d'educació i no models a copiar.

L'objectiu serà  facilitar, a tots els que estan dedicats als joves, treballs de desenvolupament de formació que tinguin en compte tant el desenvolupament morfològic i funcional dels joves, deixant en les primeres fases els objectius esportius que tenen que assolir. Evitant el que és més important, la recerca de la immediata especialització.

Si l'objectiu de la formació és aconseguir un alt rendiment esportiu, i mantenir-los durant anys, això només es pot aconseguir a través d'un procés de formació a llarg termini i construït, tenint en compte el desenvolupament d'habilitats motrius, i de coordinació a través dels períodes durant els quals el cos reacciona amb més intensitat als estímuls externs.

En aquest context, és fonamental el paper de l'entrenador. Des de l'entrenament esportiu modern el procés pedagògic d'ensenyament és complex. La intervenció l'entrenador no es limita als components físics només, sinó que s'ha d'aplicar a tots els aspectes que integren la persona humana.

Això significa que tot el procediment esportiu en els primers anys de la joventut, ha de ser el contingut dels plans d'estudi i aspectes, que integren la persona humana.

CARÀCTER, TEMPERAMENT, INTEL·LECTUAL, FÍSICA I MENTAL

Seria fatal sens dubte, per els que volen definir-se mestre - entrenador, que fós limitat als interessos i les intervencions per estimular el desenvolupament físic tan sols.

Les dificultats de l'entrenador - educador resideixen en la delicadesa dels assumptes a tractar amb el corredor que es discutiran, per convènçer el jove a tenir una acurada i conscient participació, que l´impliquen cada vegada més com a actor i intèrpret conscient de tots els signes i els suggeriments que rebi.

L'actuació de l'entrenador és fer propostes importants i interessants de manera que estimulin l'atenció del jove en tot el que va a realitzar.

Les intervencions de l'entrenador tindran l'única funció d'estimular i guiar les accions i el comportament dels joves. Mai caure en la protecció continua de les intervencions.

L'alumne-corredor, per la seva banda, no ha de sentir la nescessitat de dependre per complet del seu mestre només perquè l'allibera de les seves responsabilitats.

L´execució de les tasques i la solució de problemes que l´involucren completament, hauria de conduir conscientment a l'autonomia nescessària per substituir progressivament el seu entrenador.

El jove es sentirà impulsat per la curiositat a conèixer no només l'exploració de si mateix, sinó també i sobretot el desig d'assolir els nivells més alts de l'esport, gràcies a compromisos i aplicacions del treball programat.

Ells, més que altres, es faran càrrec de la importància d'una autèntica lliure acció per a la plena participació de la seva personalitat.

Per la seva banda, l'entrenador - educador ha de desenvolupar el paper de catalitzador per promoure, facilitar, accelerar i assegurar el desenvolupament de l'educació dels joves, sense entrar com a actor.

És important conèixer el jove a través de les respostes del treball realitzat, respostes que vénen determinades pels components físics i psicològics de la persona i depenent de la resposta, es podrà modular la càrrega de treball.

És certament anti-educatiu i irracional establir a priòri la quantitat de volum de càrrega de treball, que s'administra a un jove del qual encara no sabem res.

Per tant, en els primers anys de vida esportiva, dins de certs límits, intentarem identificar quins són els recursos i els mètodes més eficaços per desenvolupar i posar a prova les habilitats i actituds dels joves.

El volum i la intensitat de treball anirà condicionada per totes aquestes variables, i s´ha de programar amb un equilibri de la preparació i la tolerància al treball tant físic com psíquic tenint en compte els seus punts forts i els seus punts febles .

Per contra, amb els esportistes adults el programa d'entrenament ha de ser orientat en els detalls, ben definit i referit a l'individu en concret, com és el profund coneixement que l'entrenador ha de tenir per assessorar la formalització d'un programa més adequat .

L‘importància que  les activitats educatives juguen en els joves ens ha de conduir a la construcció del futur corredor.

És cert que l'adquisició dels coneixements i la destresa dels joves implica millores immediates, però també és cert que si no es fa curosament pot afectar al futur potencial de creixement de la força muscular i del domini de la gestió de la tècnica .

Quan el jove sigui capaç de percebre la correcte execució o la mala execució, llavors l´entrenador-educador pot estar segur que el seu procés d'aprenentatge i la seva autonomia serà especialment fructífera .

Per consolidar aquest procés, caldrà que l'atleta provi el continuat plaer i l'interès de la percepció del que està fent i com s'està fent.

L'atleta adult, però, ha fet ja aquest procés, amb actuacions consolidades en el temps, i esta a punt per passar a una fase més especialitzada.

MISIÓ

La Missió d’un Club és allò que en defineix la seva raó de ser i els seus objectius El Naturlandia és un club d’esquí de fons formatiu que desenvolupa els seusintegrands com esportistes i com a persones.

VISIÓ

La Visió és la projecció del que volem que sigui el Club a mig termini. Ser un Club d´esqui de referència, incrementant el nombre i el nivell de competitivitat dels nostres equips, desenvolupant-ne els seus integrants com esportistes i com a persones.

VALORS

Són els principis en els que basem els nostres comportaments:

filosofia_1

 

PRINCIPIS ESPORTIUS (Claus per un programa d’èxit)

  • El procés de formació-educació  esportiva és una evolució continua que avarca tota la vida de l´atleta.
  • El talent en un esport determinat no és un factor innat, si no que és resultat del mètode, temps i  repetició que s´aplica a l'aprenentatge.
  • Un pla esportiu complert inclou un treball en àrees tècnic-tàctiques, físic-motores, psico- sociològiques, actitudinals i equipament.
  • Un entrenament efectiu és sempre fruit d’una planificació basada en un sistema específic.
  • Programes d’entrenament idonis i òptims s´aconsegueixen amb la periodització del treball.
  • És fonamental desenvolupar la base de totes les disciplines que composen l’esquí de fons.
  • Les millores tècniques s´aconsegueixen dels 12 als 20 anys i ens diferents escenaris tant en traçats de cursa com en traçats mes convencionals, mentre que les millores tàctiques s´aconsegueixen a les curses i als traçats de cursa.
  • Períodes d’entrenament i repòs són essencial en època de competició.
  • Les competicions són l’eina per a mesurar l’efectivitat del programa d’entrenament.
  • Ser, comportar-se i reconèixer-se com a esportista és un objectiu vital.

OBJECTIUS GENERALS

  • Planificació i avaluació esportiva i acadèmica.
  • Aconseguir la màxima capacitat esportiva dels nostres corredors.
  • Consolidar unes bases físiques i tècniques per un èxit esportiu a llarg termini.
  • Obtenir resultats per volum i qualitat d’entrenament.
  • Conjugar la formació esportiva i acadèmica vers un objectiu comú de formació integral.
  • Crear l’estructura idònia d’equip per realitzar els programes.
  • Reconeixement nacional. Ésser capdavanters en qualitat de programa a nivell nacional.
  • Proveïdors del equip nacional. Formar esportistes en les capacitats necessàries per afrontar programes posteriors a nivell d’equip nacional.
  • Oferir sortides professionals pels esportistes que no aconsegueixin l’elit internacional.
  • Estimular el procés d´aprenentatge i d’organització ensenyant a planificar per tal d’aprendre a distribuir el temps entre les diferents àrees i tasques que han de fer.
  • Establir unes línies de coordinació i actuació en els àmbits psicològic, mèdic, esportiu i acadèmic pel que fa als calendaris de competició, controls mèdics i proves acadèmiques.
  • Garantir el seguiment i l’orientació acadèmica.
  • Assolir una formació integral dels joves tant de salut física, psíquica i intel·lectual, com també en l’educació en valors.
  • Un pla esportiu per a joves en edat escolar ha de fer possible la compatibilitat entre la pràctica esportiva i la formació acadèmica.
  • És necessària una fórmula equilibrada que asseguri tant la projecció esportiva en el marc de la tecnificació i la pre-tecnificació, i també en l´alt rendiment com una formació acadèmica que els prepari per a la vida professional.

OBJECTIUS GENERALS A 4 ANYS

OBJECTIUS ESPORTIUS EN ÁMBIT FÍSIC-FISIOLÓGIC

  • Desenvolupar les capacitats físiques condicionals en consonància i necessitats segons l’edat biològica de l’esportista
  • Maximitzar l’assimilació del treball físic aprofitant les finestres d’oportunitat d’entrenament úniques i referents a cada capacitat física.
  • Realitzar una profilaxis  articular, periarticular i muscular contribuint a una disminució de lesions a mig  i llarg termini.
  • Dotar a l’esportista dels coneixements necessaris per a iniciar-lo en l’autocontrol de l’entrenament.
  • Dotar a l’esportista de coneixements en nutrició i ajudes ergo gèniques dins les premisses d’esport saludable.
  • Dotarà l’esportista de la capacitat de conèixer el seu propi estat fisiològic, així com d’iniciar-lo en les nocions bàsiques per a poder dirigir eficaçment canvis del seu estat físic i anímic.

PER TAL DE...

  • Dotar a l’esportista d’una molt bona base aeròbica.
  • Obtenir la base per a poder realitzar un treball intens de potencia aeròbica i capacitat anaeròbica làctica (tolerància al lactat) en etapes junior.
  • Dotar a l’esportista d’una bona execució tècnica en els exercicis del treball de força, a la vegada que s’incideix en la millora dels nivells de força màxima relativa.
  • Millorar els nivells de força resistència dels grups musculars generals i específics incrementant l’elaboració d’energia per via metabòlica.
  • Millorar els nivells de força ràpida per millorar la velocitat. Aquest objectiu té la finalitat de millorar l’acceleració dels moviments i accions tècniques.
  • Aconseguir un bon nivell de velocitat, agilitat i coordinació de moviments.
  • Dotar a l’esportista d’un bon equilibri dinàmic i estàtic davant tot tipus d’accions, situacions i medis.
  • Aconseguir un perfecte condicionament muscular general tenint en compte les exigències del nostre esport, per poder realitzar en etapes posteriors, un treball més específic, intens i efectiu sense perill de lesions.

EN ÁMBIT TÈCNIC-TÀCTIC

GENERAL
Esquí Base
60% treball classic/ 40% treball Patinador
Esqui Lliure baixades

ESPECÍFIC
Disciplines
Sprint
Classic Patinador
Sortides en Grup
Mitja distancia classic/Patinador
Llarga distancia
Classic/patinador

OBJECTIUS TÈCNICS –TÀCTICS ESPECÍFICS

SPRINT

  • Treballs específics per efectuar el gesto tècnic correctament a alta velocitat.
  • Preparar al corredor per als 20´previs a la prova (tipus d´escalfament, eleccions esquis…).
  • Treballar la força aplicada al gesto tècnic.
  • Tàctica de competició en grup.
  • Tàctica en les sortides.

DISTÀNCIA I MITJA DISTÀNCIA

  • Treballs específics per efectuar el gesto tècnic correctament-
  • Preparar al corredor per als 20´previs a la prova (tipus d´escalfament, eleccions esquis…).
  • Treballar la força aplicada al gesto tècnic.
  • Tàctica de competició en grup.
  • Tàctica de competició a cronometro.

ORGANIGRAMA TÈCNIC

filosofia_2